Regulamin
Regulamin 6. edycji projektu edukacyjnego „Tradycyjny sad”
I. Organizator
- Organizatorem konkursu jest Fundacja Banku Ochrony Środowiska.
- Opiekę nad konkursem sprawuje koordynator wyznaczony przez Organizatora.
- Biuro organizacyjne konkursu znajduje się w siedzibie Fundacji Banku Ochrony Środowiska:
ul. Żelazna 32, 00-832 Warszawa
tel. 507 006 579
e-mail: tradycyjnysad@fundacjabos.pl
www: tradycyjnysad.pl - Biuro jest czynne od poniedziałku do piątku w godzinach 10:00-14:00.
II. Patroni honorowi
Patronat honorowy nad konkursem objęli:
- Minister Klimatu i Środowiska;
- Minister Edukacji i Nauki;
- Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi;
- Instytut Ogrodnictwa w Skierniewicach;
- Centrum Badań nad Środowiskiem Przyrodniczym i Zrównoważonym Rozwojem Uniwersytetu Warszawskiego.
III. Partnerzy
Partnerami Konkursu są:
- Polska Akademia Nauk Ogród Botaniczny – Centrum Zachowania Różnorodności Biologicznej;
IV. Sponsorzy
Sponsorem konkursu jest Fundacja Banku Ochrony Środowiska z darowizny przekazanej przez Bank Ochrony Środowiska.
V. Główny cel
Celem konkursu jest:
- Upowszechnienie wiedzy na temat starych odmian drzew owocowych oraz sposobu ich pielęgnacji ograniczający negatywny wpływ upraw na środowisko;
- Zwiększenie zasobów genetycznych starych odmian drzew owocowych, a tym samym zwiększenie różnorodności biologicznej na ziemiach polskich.
VI. Przedmiot konkursu
- Konkurs „Tradycyjny Sad” jest częścią prozdrowotnego programu edukacyjnego „Aktywnie po zdrowie” prowadzonego przez Fundację Banku Ochrony Środowiska.
- Przedmiotem Ogólnopolskiego projektu edukacyjnego „Tradycyjny Sad” jest:
- promocja starych odmian drzew owocowych;
- założenie minisadu składającego się z co najmniej 5 drzew owocowych tradycyjnych odmian sadzonych na ogólnodostępnym społecznie terenie;
- stworzenie mapy pomologicznej starych odmian jabłoni, grusz, śliw, wiśni, czereśni, brzoskwiń, moreli;
- Szósta edycja Konkursu realizowana w roku szkolnym 2022/2023.
- W szóstej edycji szkoły będą zakładać minisady z tradycyjnymi odmianami drzew owocowych zgodnie z poniżymy wytycznymi:
- Zespoły, które będą zakładać nowy sad zobowiązane są do wyboru jednego z pięciu gatunków drzew owocowych tradycyjnych odmian: jabłoni, grusz, śliw, czereśni lub wiśni.
- Zespoły, które rozwijają istniejący sad mogą wybrać więcej niż jeden gatunek drzew owocowych tradycyjnych odmian spośród jabłoni, grusz, śliw, czereśni lub wiśni.
- Konkurs składa się z dwóch etapów: „Rozmawiamy o sadzie” i „Zakładamy Sad”. Uczestnicy mogą również wziąć udział w tworzeniu Pomologicznej Mapy Polski, jest to zadanie dla chętnych tzn. jest nieobowiązkowe i nie podlega ocenie.
- Platformą komunikacji Konkursu jest strona tradycyjnysad.pl, gdzie zamieszczone są informacje nt. zadań do wykonania w poszczególnych etapach, formularze raportów oraz inne materiały niezbędne do realizacji zadań konkursowych.
VII. Terminarz
- Konkurs trwa w okresie: luty 2023 roku – październik 2023 roku.
- Poszczególne etapy są realizowane w następujących terminach:
- Etap I – od lutego do marca 2023 roku;
- Etap II – od kwietnia do czerwca 2023 roku;
- Szczegółowy terminarz, w tym terminy rejestracji i przesyłania raportów, znajdują się na stronie konkursu w zakładce TERMINARZ.
VIII. Adresaci
Uczniowie i nauczyciele szkół wszystkich poziomów tj. podstawowego i ponadpodstawowego.
IX. Zasady udziału
- Konkurs ma charakter ogólnopolski.
- W konkursie biorą udział zespoły złożone z nauczyciela i uczniów. Zespół konkursowy składa się z grupy maksymalnie 10 uczniów z jednej szkoły (mogą to być uczniowie z różnych klas)
i jednego opiekuna (nauczyciela).- Na udział i przetwarzanie danych osobowych uczniów poniżej 16 roku życia zgodę muszą wyrazić opiekuni prawni (wzór zgody stanowi załącznik nr 1 do Regulaminu).
- Uczniowie, którzy ukończyli 16 rok życia muszą wyrazić zgodę na udział w konkursie i przetwarzanie ich danych osobowych (wzór zgody stanowi załącznik nr 2 do Regulaminu).
- Opiekunem Zespołu może być nauczyciel biologii, katecheta lub inny nauczyciel zainteresowany tematem.
- Jedną szkołę może reprezentować jeden zespół.
- W przypadku Zespołu Szkół – zespół może składać się z uczniów różnych szkół. Wówczas Zespół Szkół organizuje wspólny minisad i zgłasza się do kategorii odpowiadającej wiekowo najstarszemu z uczniów wchodzących w skład zespołu.
- W przypadku Zespołów ze szkół specjalnych kategoria jest ustalana w bezpośrednim kontakcie z Organizatorem.
- W konkursie nie mogą brać udziału pracownicy Organizatora konkursu oraz członkowie ich rodzin.
- Konkurs jest prowadzony w kategoriach:
- Szkoła podstawowa – nowy sad,
- Szkoła podstawowa – rozwijamy sad,
- Szkoła ponadpodstawowa – nowy sad,
- Szkoła ponadpodstawowa – rozwijamy sad.
- Warunkiem uczestnictwa zespołu w Konkursie jest:
- Wypełnienie formularza rejestracyjnego na stronie projektu przez opiekuna zespołu;
- Zgłoszenie do zespołu konkursowego maksymalnie 10 uczniów oraz wgranie zgód na udział uczniów w konkursie (wzór zgody dla ucznia poniżej 16 lat lub wzór zgody dla ucznia w wieku powyżej 16 lat);
- Wgranie zgody Dyrektora Szkoły w raporcie z I etapu (wzór zgody dyrektora stanowi załącznik nr 3 do Regulaminu), w której Dyrektor wyraża zgodę przeprowadzenie na terenie Szkoły konkursu zgodnie z niniejszym Regulaminem oraz wyraża zgodę na przyjęcie grantu na założenie minisadu i deklaruje wykorzystanie go zgodnie z przeznaczeniem.
- Rejestracji zespołu powinien dokonać opiekun zespołu w terminie wyznaczonym na rejestrację tj. do 20 lutego 2023 r. Organizator zastrzega sobie prawo zmiany daty rejestracji, o czym będzie informował na stronie konkursu w TERMINARZU.
- Po zarejestrowaniu zespołu konkursowego tworzone jest konto dla opiekuna zespołu tj. Panel Opiekuna. Tutaj opiekun zespołu zgłasza maksymalnie 10 uczniów, którzy zgłosili chęć uczestnictwa w konkursie i przedstawili zgody na udział w projekcie (wzór zgody dla ucznia poniżej 16 lat lub wzór zgody dla ucznia w wieku powyżej 16 lat). Dla każdego zgłoszonego ucznia powstaje Panel Ucznia.
- Każdemu zarejestrowanemu zespołowi konkursowemu przydzielony jest dedykowany Panel Opiekuna i Panele Uczniowskie, które są dostępne po zalogowaniu.
- Raporty konkursowe wypełniane są przez uczniów w Panelu Uczniowskim, natomiast wysyłane do oceny po sprawdzeniu przez Opiekuna z panelu Opiekuna.
- Zespół konkursowy przystępując do Konkursu bierze udział w dwóch etapach głównych oraz może dodatkowo wziąć udział w tworzeniu uczniowskiej „Pomologicznej Mapy Polski”.
- Warunkiem uczestnictwa w konkursie jest realizacja zadań podzielonych na dwa etapy: Etapu I – „Rozmawiamy o sadzie” oraz Etapu II – „Zakładamy sad”.
- Udział w tworzeniu „Pomologicznej Mapy Polski” jest nieobowiązkowy, nie podlega ocenie i nie jest nagradzany.
- Opiekunem merytorycznym „Pomologicznej Mapy Polski” jest Polska Akademia Nauk Ogród Botaniczny – Centrum Zachowania Różnorodności Biologicznej, od lat zbierająca informacje o starych drzewach tradycyjnych odmian.
- Warunkiem uczestnictwa w „Pomologicznej Mapie Polski” jest rejestracja do konkursu głównego. Plan zadań, materiały niezbędne do realizacji zadań znajdują się na stronie Konkursu w zakładkach PLAN DZIAŁAŃ oraz POMOCE.
- Każdy etap i każda kategoria Konkursu są oddzielnie oceniane.
- Zespoły sprawozdają się z realizacji zadań konkursowych w formie raportów przesyłanych
z Panelu Opiekuna. Raporty przesłane w innej formie nie będą oceniane przez sędziów. - Zespoły konkursowe są oceniane na podstawie raportów z realizacji zadań w danym etapie.
- Punktacja dla poszczególnych etapów konkursu przedstawia się następująco:
- Etap I – łączna ocena – maksymalnie 600 pkt;
- Etap II – łączna ocena – maksymalnie 400 pkt;
- Komisja Sędziowska, jeśli uzna za zasadne może przyznać maksymalnie do 25 punktów dodatkowych za wyjątkowe opracowanie zadań w raporcie oraz działania, które nie zostały przewidziane w wytycznych do zrealizowania.
- Raporty z realizacji zadań należy przesyłać zgodnie z terminarzem Konkursu.
- Spóźnione raporty można przesyłać przez 7 dni po terminie, ale za nieterminowe przesłanie raportu naliczane są punkty karne. Za każdy dzień spóźnienia naliczanych jest 5 punktów karnych. Po tym czasie możliwość przesyłania raportów zostanie zablokowana.
- Oceny raportów dokonuje Komisja Sędziowska.
- Decyzje Komisji Sędziowskiej są ostateczne i nie można się od nich odwołać.
- Oceną końcową raportu jest średnia arytmetyczna z ocen członków Komisji Sędziowskiej, pomniejszona o ewentualnie naliczone punkty karne i powiększona o średnią arytmetyczną przyznanych punktów dodatkowych.
- Wyniki poszczególnych etapów będą publikowane na stronie Konkursu w zakładce WYNIKI.
- Dla każdej kategorii zostanie utworzona klasyfikacja grand prix na podstawie, której zostaną przyznane nagrody rzeczowe. W klasyfikacji uwzględniana jest suma ocen z obu etapów.
X. Granty
- W konkursie przewidziane są nagrody pieniężne w postaci grantów dla 120 Zespołów, których raporty z pierwszego etapu zostaną najlepiej ocenione.
- Wartość grantu wynosi maksymalnie 250 zł.
- Pula grantów wynosi do 30 000 zł.
- Kwota grantu wspiera założenie minisadu składającego się ze z tradycyjnych odmian drzew owocowych i może zostać jedynie wydatkowana na elementy, których lista została określona w zakładce POMOCE (zakup materiału roślinnego, podłoża i innych elementów do aranżacji minisadów). Załącznik nr 4 do Regulaminu.
- Aby otrzymać grant należy określić w raporcie z Etapu I zapotrzebowanie rzeczowe wraz z przewidywanymi kosztami oraz dołączyć zgodę dyrektora na udział szkoły w konkursie.
- Przyjęcie grantu jest równoznaczne z deklaracją realizacji II Etapu projektu i założenia minisadu.
- Ze sposobu wydatkowania grantu Zespół przesyła rozliczenie w raporcie z Etapu II.
- Kwota wydatkowana na materiały do założenia minisadu nie może być mniejsza niż przyznana kwota grantu.
- Zespoły nie przesyłają faktur do Organizatora. Faktury powinny zostać złożone
w sekretariacie szkoły, do ewentualnego wglądu. - Pełna lista przyznanych grantów zostanie opublikowana po 11 kwietnia 2023 r. na głównej stronie konkursu.
- Granty zostaną przekazane na konto Szkoły, wskazane przy rejestracji zespołu.
- Granty muszą być wydatkowane zgodnie z kosztorysem przedstawionym w Projekcie.
- Organizator może zdecydować o innym rozdziale grantów lub o zmianie puli grantów.
- W przypadku niewykorzystania pełnej kwoty grantu należy zwrócić pozostałe środki na konto:
Fundacja Banku Ochrony Środowiska:
Numer konta: 46 1540 1157 2115 6612 8656 0001
Tytuł przelewu: Tradycyjny sad 6 – zwrot grantu.
XI. Nagrody rzeczowe
- Pula nagród rzeczowych Konkursu wynosi do 15 000 zł.
- Fundatorem nagród jest Fundacja Banku Ochrony Środowiska.
- Nagrody rzeczowe przyznawane są Zwycięzcom Konkursu, za których uznaje się zespoły, które zajęły trzy pierwsze miejsca w danej kategorii zdobywając najwyższą sumę ocen za pierwszy i drugi etap (klasyfikacja grand prix).
- Nagrody rzeczowe przyznawane są Zespołom tj. opiekunowi i uczniom.
- Każdy uczeń z Zespołu otrzyma indywidualną nagrodę tej samej wartości, bez względu na liczbę członków Zespołu, a jej wysokość będzie uzależniona od miejsca zajętego przez Zespół. Przyjmuje się, że Zespół liczy maksimum 11 osób tzn. 10 uczniów i 1 opiekuna.
- Dodatkowe wyróżnienia mogą zostać przyznane niezależną decyzją Komisji Sędziowskiej.
- Zwycięzcy Konkursu oraz Wyróżnieni nie mogą przenieść prawa do otrzymania nagrody na osoby trzecie.
- Nagrody oraz wyróżnienia w Konkursie nie można zamienić na inną nagrodę, ani na ekwiwalent pieniężny. Organizator nie ponosi odpowiedzialności z tytułu rękojmi za wady nagrody ani nie udziela gwarancji jej jakości. Wszelkie reklamacje dotyczące nagrody należy zgłaszać do jej producenta lub sprzedawcy.
- Organizator zastrzega sobie możliwość zmiany wysokości puli nagród rzeczowych.
- Pełna lista laureatów zostanie opublikowana na stronie w zakładce WYNIKI.
- Opiekun nagrodzonego zespołu jest zobowiązany do przesłania potwierdzenia odbioru nagród w ciągu 10 dni roboczych, od dnia ich otrzymania.
XII. Postanowienia ogólne
- Udział w Konkursie oznacza akceptację zasad udziału w konkursie zawartych w Regulaminie.
- Nadesłane raporty i zawarte w nich prace staną się własnością organizatora. Autorzy prac zobowiązują się do przeniesienia praw autorskich na Organizatora konkursu. Organizator będzie mógł w sposób nieograniczony, nienaruszający praw autorskich, wykorzystywać prace wraz z ich publicznym odtwarzaniem i publikowaniem na dowolnych nośnikach.
- Udział w Konkursie jest bezpłatny.
- Organizator nie ponosi kosztów związanych z uczestnictwem w konkursie.
- Organizator nie ponosi odpowiedzialności za materiały, które nie dotarły do niego z przyczyn od niego niezależnych.
- Organizator będzie uprawniony do zamieszczenia danych zwycięskich Zespołów Konkursowych (w tym: nazwa zespołu, nazwa szkoły, miejscowość).
- Podanie nieprawdziwych lub niekompletnych danych (zgodnie z polami do wypełnienia znajdującymi się w formularzu) będzie stanowić przyczynę wykluczenia zespołu z Konkursu.
- Organizator nie ponosi odpowiedzialności za podanie nieprawdziwych danych lub danych osoby trzeciej przez Zespół.
- Zespoły, które naruszą Regulamin Konkursu, jak również obowiązujące w Polsce przepisy prawa powszechnego oraz ogólnie przyjęte normy społeczne i obyczajowe, zostaną wykluczone z konkursu.
- Organizator zastrzega sobie prawo zmiany regulaminu w trakcie trwania Konkursu. Zmiany będą komunikowane na stronie projektu.
- Dane osobowe uczestników są przetwarzane zgodnie z Klauzulą informacyjną dotyczącą ochrony danych osobowych, która określa rodzaj danych oraz zakres ich przetwarzania (załącznik nr 5 do Regulaminu).
Pliki do pobrania
Załącznik nr 1 – Wzór zgody dla ucznia poniżej 16 lat
Załącznik nr 2 – Wzór zgody dla ucznia powyżej 16 lat
Załącznik nr 3 – Wzór zgody dyrektora szkoły
Załącznik nr 4 – Lista materiałów możliwych do sfinansowania w ramach grantu
Załącznik nr 5 – Klauzula informacyjną dotyczącą ochrony danych osobowych (plik pdf)