Regulamin
Regulamin 7. edycji projektu edukacyjnego „Tradycyjny Sad”
I. Postanowienia ogólne
- Organizatorem Konkursu jest Fundacja Banku Ochrony Środowiska.
- Opiekę nad Konkursem sprawuje koordynator wyznaczony przez Organizatora.
- Konkurs jest finansowany przez Fundację Banku Ochrony Środowiska z darowizn przekazanych przez Bank Ochrony Środowiska S.A. oraz Dom Maklerski BOŚ S.A.
- Biuro organizacyjne konkursu znajduje się w siedzibie Fundacji Banku Ochrony Środowiska:
ul. Żelazna 32, 00-832 Warszawa
tel. 507 006 579
e-mail: tradycyjnysad@fundacjabos.pl
www: tradycyjnysad.pl - Biuro jest czynne od poniedziałku do piątku w godzinach 10:00-14:00.
- Konkurs „Tradycyjny Sad” został objęty patronatami honorowymi Ministra Edukacji oraz Ministra Klimatu i Środowiska.
II. Cele
Celami konkursu są:
- Szerzenie wiedzy na temat starych odmian drzew owocowych oraz sposobu ich pielęgnacji ograniczającego negatywny wpływ upraw na środowisko;
- Sadzenie drzew owocowych starych odmian na ogólnodostępnych terenach, a tym samym zwiększenie różnorodności biologicznej w Polsce.
III. Przedmiot konkursu
- Konkurs „Tradycyjny Sad” jest częścią prozdrowotnego programu edukacyjnego prowadzonego przez Fundację Banku Ochrony Środowiska.
- Przedmiotem ogólnopolskiego projektu edukacyjnego „Tradycyjny Sad” jest:
- zdobywanie i rozpowszechnianie wiedzy nt. starych odmian drzew owocowych;
- założenie minisadu składającego się z co najmniej 5 drzew owocowych tradycyjnych odmian sadzonych na ogólnodostępnym społecznie terenie.
- Siódma edycja Konkursu jest realizowana w roku szkolnym 2023/2024.
- W siódmej edycji szkoły będą zakładać sady złożone z jednego lub kilku gatunków drzew owocowych starych odmian (jabłoni, grusz, śliw, czereśni lub wiśni rekomendowanych w projekcie).
- Konkurs składa się z dwóch etapów: „Rozmawiamy o sadzie” i „Zakładamy sad”. Uczestnicy mogą również wziąć udział w tworzeniu Pomologicznej Mapy Polski, jest to zadanie dla chętnych tzn. jest nieobowiązkowe i nie podlega ocenie.
- Platformą komunikacji Konkursu jest strona tradycyjnysad.pl, gdzie zamieszczone są informacje nt. zadań do wykonania w poszczególnych etapach, formularze raportów oraz inne materiały niezbędne do realizacji zadań konkursowych.
IV. Terminarz
- Konkurs trwa w okresie: styczeń – październik 2024 roku.
- Poszczególne etapy są realizowane w następujących terminach:
- Etap I – od lutego do marca 2024 roku;
- Etap II – od kwietnia do czerwca 2024 roku;
- Szczegółowy terminarz, w tym terminy rejestracji i przesyłania raportów, znajdują się na stronie konkursu w zakładce TERMINARZ.
V. Adresaci
Uczniowie i uczennice, nauczycielki i nauczyciele szkół podstawowych i ponadpodstawowych.
VI. Zasady udziału
- Konkurs ma charakter ogólnopolski.
- W Konkursie biorą udział zespoły złożone z nauczyciela(-ki), uczniów i uczennic.
- Zespół konkursowy składa się z maksymalnie 11 osób z jednej szkoły (mogą to być uczniowie i uczennice z różnych klas), w tym jednego(-j) opiekuna(-ki).
- Opiekunem(-ką) Zespołu może być nauczyciel(-ka) lub katecheta(-ka).
- Jedną szkołę może reprezentować jeden zespół.
- W przypadku Zespołu Szkół – zespół może składać się z uczniów i uczennic różnych szkół. Wówczas Zespół Szkół zakłada wspólny minisad i zgłasza się do kategorii odpowiadającej wiekowo najstarszej osobie (z uczniów i uczennic) wchodzących w skład zespołu.
- W przypadku Zespołów ze szkół specjalnych kategoria jest ustalana w bezpośrednim kontakcie z Organizatorem.
- W konkursie nie mogą brać udziału pracownicy Organizatora oraz członkowie ich rodzin.
- Konkurs jest prowadzony w dwóch kategoriach:
- Szkoła podstawowa;
- Szkoła ponadpodstawowa.
- Warunkiem uczestnictwa zespołu w Konkursie jest:
- Wypełnienie formularza rejestracyjnego na stronie projektu przez opiekuna(-kę) zespołu;
- Zgłoszenie do zespołu konkursowego maksymalnie 10 uczniów i uczennic oraz wgranie ich zgód na udział w konkursie (wzór zgody dla ucznia poniżej 16 lat – załącznik nr 1 do Regulaminu lub wzór zgody dla ucznia w wieku powyżej 16 lat – załącznik nr 2 do Regulaminu);
- Wgranie zgody Dyrektora Szkoły w raporcie z I etapu (wzór zgody dyrektora stanowi załącznik nr 3 do Regulaminu), w której Dyrektor wyraża zgodę przeprowadzenie na terenie Szkoły konkursu zgodnie z niniejszym Regulaminem oraz wyraża zgodę na przyjęcie grantu na założenie minisadu i deklaruje wykorzystanie go zgodnie z przeznaczeniem.
VII. Rejestracja i zakładanie zespołu
- Rejestracji zespołu powinien(-na) dokonać opiekun(-ka) zespołu w terminie wyznaczonym na rejestrację tj. do 29 lutego 2024 roku. Organizator zastrzega sobie prawo zmiany daty rejestracji, o czym będzie informował na stronie konkursu w TERMINARZU.
- Podczas rejestracji tworzone jest konto opiekuna(-ki), za pomocą którego opiekun(-ka) zgłasza członków zespołu w panelu „Twój zespół” oraz przesyła raporty z realizacji zadań.
- Rejestracja zespołu kończy się otrzymaniem maila powitalnego na adres mailowy podany podczas rejestracji. Jest to potwierdzenie udanej rejestracji.
- Opiekun poprzez panel „Twój zespół”:
- Dodaje członków zespołu (maksymalnie 10 osób) wpisując ich dane (imię, nazwisko, e-mail);
- Załącza pliki ze skanami zgód na przetwarzanie danych uczniów i uczennic.
- Dla każdej zgłoszonej osoby (ucznia/uczennicy) tworzy indywidualny dostęp do konta ucznia.
VIII. Realizacja zadań i raporty
- Zespół konkursowy bierze udział w dwóch etapach głównych: „Rozmawiamy o sadzie” i „Zakładamy sad” oraz może dodatkowo wziąć udział w tworzeniu uczniowskiej „Pomologicznej Mapy Polski”.
- Udział w tworzeniu „Pomologicznej Mapy Polski” jest nieobowiązkowy, nie podlega ocenie i nie jest nagradzany.
- Etap I – „Rozmawiamy o sadzie” składa się z czterech zadań, a etap II – „Zakładamy sad” z dwóch zadań. Dokładny opis etapów i zadań znajduje się w zakładce PLAN DZIAŁAŃ na stronie Konkursu.
- Jeden zespół wysyła jeden raport z każdego etapu.
- Raporty tworzą uczniowie i uczennice po zalogowaniu na koncie ucznia.
- Nauczyciel(-ka) sprawdza raport stworzony przez Zespół, następnie przesyła raport do oceny z konta opiekuna. Raporty przesłane w innej formie nie będą oceniane przez sędziów.
- Zespoły konkursowe są oceniane na podstawie raportów z realizacji zadań w danym etapie.
- Każdy etap i każda kategoria Konkursu są oddzielnie oceniane.
- Punktacja dla poszczególnych etapów konkursu przedstawia się następująco:
- Etap I „Rozmawiamy o sadzie” – łączna ocena – maksymalnie 600 pkt:
- 1.1. Budowanie zespołu – 50 pkt;
- 1.2. Zdobywanie wiedzy – 200 pkt;
- 1.3. Zaplanowanie sadu – 150 pkt;
- 1.4. Promocja projektu – 200 pkt.
- Etap II „Zakładamy sad” – łączna ocena – maksymalnie 400 pkt:
- 2.1. Promocja projektu – 200 pkt;
- 2.2. Zakładanie sadu – 200 pkt.
- Etap I „Rozmawiamy o sadzie” – łączna ocena – maksymalnie 600 pkt:
- Komisja Sędziowska, jeśli uzna za zasadne może przyznać maksymalnie do 25 punktów dodatkowych za wyjątkowe opracowanie zadań w raporcie oraz działania, które nie zostały przewidziane w wytycznych do zrealizowania.
- Raporty z realizacji zadań należy przesyłać zgodnie z terminarzem Konkursu.
- Spóźnione raporty można przesyłać przez 7 dni po terminie, ale za nieterminowe przesłanie raportu naliczane są punkty karne. Za każdy dzień spóźnienia naliczanych jest 5 punktów karnych. Po tym czasie możliwość przesyłania raportów zostanie zablokowana.
- Oceny raportów dokonuje Komisja Sędziowska.
- Decyzje Komisji Sędziowskiej są ostateczne i nie można się od nich odwołać.
- Oceną końcową raportu jest średnia arytmetyczna z ocen członków Komisji Sędziowskiej, pomniejszona o ewentualnie naliczone punkty karne i powiększona o średnią arytmetyczną przyznanych punktów dodatkowych.
- Wyniki poszczególnych etapów i klasyfikacji grand prix będą publikowane na stronie Konkursu w zakładce WYNIKI.
- Dla każdej kategorii zostanie utworzona klasyfikacja grand prix na podstawie, której zostaną przyznane nagrody rzeczowe.
- Klasyfikacja grand prix jest tworzona na podstawie sumy ocen z dwóch etapów.
IX. Granty
- W konkursie przewidziane są nagrody pieniężne w postaci grantów dla 120 Zespołów, których raporty z pierwszego etapu zostaną najwyżej ocenione.
- Wartość grantu wynosi maksymalnie 350 zł.
- Pula grantów wynosi do 42 000 zł.
- Kwota grantu wspiera założenie minisadu składającego się z tradycyjnych odmian drzew owocowych i może zostać jedynie wydatkowana na elementy, których lista została określona w załączniku nr 4 do Regulaminu.
- Aby ubiegać się o grant należy przesłać raport z Etapu I wraz z tabelą kosztorysu projektu oraz dołączyć zgodę dyrektora na udział szkoły w konkursie.
- Przyjęcie grantu jest równoznaczne z deklaracją realizacji II Etapu projektu i założenia minisadu.
- Ze sposobu wydatkowania grantu Zespół przesyła rozliczenie w raporcie z Etapu II.
- Przyznany grant należy wykorzystać w całości na materiały do założenia minisadu.
- Granty muszą być wydane zgodnie z kosztorysem przedstawionym w Projekcie.
- Zespoły nie przesyłają faktur do Organizatora. Faktury powinny zostać złożone
w sekretariacie szkoły, do ewentualnego wglądu. - Pełna lista przyznanych grantów zostanie opublikowana po 8 kwietnia 2024 r. na głównej stronie konkursu.
- Granty zostaną przekazane na konto Szkoły, wskazane przy rejestracji zespołu.
- Organizator może zdecydować o innym rozdziale grantów lub o zmianie puli grantów.
- Niewykorzystane środki z grantu w kwocie wyższej niż 1,50 zł brutto należy zwrócić na konto:
Fundacja Banku Ochrony Środowiska:
Numer konta: 46 1540 1157 2115 6612 8656 0001
Tytuł przelewu: Tradycyjny sad 7 – zwrot grantu.
X. Nagrody rzeczowe
- Pula nagród rzeczowych Konkursu wynosi do 15 000 zł.
- Nagrody rzeczowe przyznawane są Zwycięskim Zespołom czyli tym, które zajęły pięć pierwszych miejsc w każdej z kategorii w klasyfikacji grand prix.
- Każda osoba (tj. opiekun(-ka), uczniowie i uczennice) ze Zwycięskich Zespołów otrzyma indywidualną nagrodę tej samej wartości, bez względu na liczbę członków Zespołu.
- Dodatkowe wyróżnienia mogą zostać przyznane niezależną decyzją Komisji Sędziowskiej.
- Nagrodzone zespoły nie mogą przenieść prawa do otrzymania nagrody na osoby trzecie.
- Nagrody oraz wyróżnienia w Konkursie nie można zamienić na inną nagrodę, ani na ekwiwalent pieniężny. Organizator nie ponosi odpowiedzialności z tytułu rękojmi za wady nagrody ani nie udziela gwarancji jej jakości. Wszelkie reklamacje dotyczące nagrody należy zgłaszać do jej producenta lub sprzedawcy.
- Organizator zastrzega sobie możliwość zmiany wysokości puli nagród rzeczowych.
- O sposobie przekazania nagród Organizator poinformuje opiekunów(-ki) Zwycięskich i wyróżnionych Zespołów drogą mailową.
- Opiekun(-ka) nagrodzonego zespołu jest zobowiązany(-a) do przesłania potwierdzenia odbioru nagród w ciągu 10 dni roboczych, od dnia ich otrzymania.
XI. Postanowienia końcowe
- Udział w Konkursie oznacza akceptację zasad udziału w konkursie zawartych w Regulaminie.
- Nadesłane raporty i zawarte w nich prace staną się własnością organizatora. Autorzy prac zobowiązują się do przeniesienia praw autorskich na Organizatora konkursu. Organizator będzie mógł w sposób nieograniczony, nienaruszający praw autorskich, wykorzystywać prace wraz z ich publicznym odtwarzaniem i publikowaniem na dowolnych nośnikach.
- Udział w Konkursie jest bezpłatny.
- Organizator nie ponosi kosztów związanych z uczestnictwem w konkursie.
- Organizator nie ponosi odpowiedzialności za materiały, które nie dotarły do niego z przyczyn od niego niezależnych.
- Organizator będzie uprawniony do zamieszczenia danych zwycięskich Zespołów Konkursowych (w tym: nazwa zespołu, nazwa szkoły, miejscowość).
- Podanie nieprawdziwych lub niekompletnych danych (zgodnie z polami do wypełnienia znajdującymi się w formularzu) będzie stanowić przyczynę wykluczenia zespołu z Konkursu.
- Organizator nie ponosi odpowiedzialności za podanie nieprawdziwych danych lub danych osoby trzeciej przez Zespół.
- Zespoły, które naruszą Regulamin Konkursu, jak również obowiązujące w Polsce przepisy prawa powszechnego oraz ogólnie przyjęte normy społeczne i obyczajowe, zostaną wykluczone z konkursu.
- Organizator zastrzega sobie prawo zmiany regulaminu w trakcie trwania Konkursu. Zmiany będą komunikowane na stronie projektu.
- Dane osobowe uczestników są przetwarzane zgodnie z Klauzulą informacyjną dotyczącą ochrony danych osobowych, która określa rodzaj danych oraz zakres ich przetwarzania (załącznik nr 5 do Regulaminu).
Pliki do pobrania
Załącznik nr 1 – Wzór zgody dla ucznia poniżej 16 lat
Załącznik nr 2 – Wzór zgody dla ucznia powyżej 16 lat
Załącznik nr 3 – Wzór zgody dyrektora szkoły
Załącznik nr 4 – Lista materiałów możliwych do sfinansowania w ramach grantu
Załącznik nr 5 – Klauzula informacyjna dotyczącą ochrony danych osobowych (plik pdf)
Zmiany w Regulaminie:
Dnia 23 stycznia 2024 roku dodano podpunkt 6 w punkcie I. „Postanowienia ogólne”.
Dnia 24 stycznia 2024 został uzupełniony podpunkt 6 w punkcie I. „Postanowienia ogólne”.