Regulamin
Regulamin 8. edycji projektu edukacyjnego „Tradycyjny sad”
I. Postanowienia ogólne
- Projekt edukacyjny „Tradycyjny sad” prowadzony jest w formie konkursu (dalej jako „Konkurs”).
- Organizatorem Konkursu jest Fundacja Banku Ochrony Środowiska (dalej jako „Organizator”).
- Opiekę nad Konkursem sprawuje koordynator wyznaczony przez Organizatora.
- Konkurs jest finansowany przez Fundację Banku Ochrony Środowiska z darowizn przekazanych przez Bank Ochrony Środowiska S.A. oraz Dom Maklerski BOŚ S.A.
- Biuro organizacyjne konkursu znajduje się w siedzibie Fundacji Banku Ochrony Środowiska:
ul. Żelazna 32, 00-832 Warszawa
tel. 507 006 579
e-mail: tradycyjnysad@fundacjabos.pl
strona Konkursu: tradycyjnysad.pl - Biuro jest czynne od poniedziałku do piątku w godzinach 10:00-14:00.
- Organizator dba o poszanowanie praw dzieci, ochronę ich dóbr osobistych, w tym wizerunku oraz ochronę danych osobowych, w szczególności ustanawiając wysokie standardy w tym zakresie w ramach realizowanych projektów i konkursów skierowanych do dzieci. Zasady ochrony dzieci oraz szczegółowe informacje na temat sposobów zgłaszania wszelkich przejawów krzywdzenia dzieci znajdują się w naszej Polityce Ochrony Dzieci, dostępnej w wersji dla dzieci pod adresem https://fundacjabos.pl/dokumenty/ pod hasłem „Polityka Ochrony Dzieci”. Pełną treść Polityki Ochrony Dzieci udostępniamy na życzenie.
- Konkurs „Tradycyjny Sad” został objęty patronatem honorowym Ministra Klimatu i Środowiska oraz patronatem honorowym Ministra Edukacji.
II. Cele
Celami konkursu są:
- Szerzenie wiedzy na temat starych odmian drzew owocowych oraz sposobu ich pielęgnacji ograniczającego negatywny wpływ upraw na środowisko;
- Sadzenie drzew owocowych starych odmian na ogólnodostępnych terenach, a tym samym zwiększenie różnorodności biologicznej w Polsce.
III. Przedmiot konkursu
- Konkurs „Tradycyjny sad” jest częścią prozdrowotnego programu edukacyjnego prowadzonego przez Fundację Banku Ochrony Środowiska.
- Przedmiotem ogólnopolskiego konkursu edukacyjnego „Tradycyjny sad” jest:
- zdobywanie i rozpowszechnianie wiedzy nt. starych odmian drzew owocowych;
- założenie minisadu składającego się z co najmniej 5 drzew owocowych tradycyjnych odmian sadzonych na ogólnodostępnym społecznie terenie.
- Ósma edycja Konkursu jest realizowana w roku szkolnym 2024/2025.
- W ósmej edycji szkoły będą zakładać sady złożone z jednego lub kilku gatunków drzew owocowych starych odmian (jabłoni, grusz, śliw, czereśni lub wiśni rekomendowanych w Konkursie).
- Konkurs składa się z dwóch etapów: „Rozmawiamy o sadzie” i „Zakładamy sad”. Uczestnicy mogą również wziąć udział w tworzeniu Pomologicznej Mapy Polski, jest to zadanie dla chętnych tzn. jest nieobowiązkowe i nie podlega ocenie.
- Platformą komunikacji Konkursu jest strona tradycyjnysad.pl, gdzie zamieszczone są informacje nt. zadań do wykonania w poszczególnych etapach, formularze raportów oraz inne materiały niezbędne do realizacji zadań konkursowych.
IV. Terminarz
- Konkurs trwa w okresie: październik 2024 r. – październik 2025 r.
- Poszczególne etapy są realizowane w następujących terminach:
- Etap I – od października 2024 r. do marca 2025 r.;
- Etap II – od marca do czerwca 2025 r.;
- Szczegółowy terminarz, w tym terminy rejestracji i przesyłania raportów, znajdują się na stronie konkursu w zakładce TERMINARZ.
V. Adresaci
Uczniowie i uczennice, nauczycielki i nauczyciele szkół podstawowych i ponadpodstawowych.
VI. Zasady udziału
- Konkurs ma charakter ogólnopolski.
- W Konkursie biorą udział zespoły złożone z opiekunki lub opiekuna oraz uczniów i uczennic.
- Rolę opiekunki lub opiekuna zespołu pełni nauczycielka lub nauczyciel.
- Zespół konkursowy składa się z maksymalnie 11 osób z jednej szkoły (mogą to być uczniowie i uczennice z różnych klas), w tym jednej opiekunki lub jednego opiekuna.
- Jedną szkołę może reprezentować jeden zespół.
- W przypadku zespołu szkół – zespół może składać się z uczniów i uczennic różnych szkół. Wówczas zespół szkół zakłada wspólny minisad i zgłasza się do kategorii odpowiadającej wiekowo najstarszej osobie (z uczniów i uczennic) wchodzących w skład zespołu.
- W przypadku zespołów ze szkół specjalnych kategoria jest ustalana w bezpośrednim kontakcie z Organizatorem.
- W Konkursie nie mogą brać udziału pracownicy Organizatora oraz członkowie ich rodzin.
- Konkurs jest prowadzony w dwóch kategoriach:
- Szkoła podstawowa;
- Szkoła ponadpodstawowa.
- Warunkiem uczestnictwa zespołu w Konkursie jest:
- Wypełnienie formularza rejestracyjnego na stronie Konkursu przez opiekunkę lub opiekuna zespołu;
- Zgłoszenie do zespołu konkursowego maksymalnie 10 uczniów i uczennic oraz wgranie ich zgód na udział w Konkursie (wzór zgody dla ucznia poniżej 18 lat – załącznik nr 1 do Regulaminu, wzór zgody dla ucznia powyżej 18 lat – załącznik nr 2 do Regulaminu);
- Wgranie zgody dyrektora szkoły w raporcie z I etapu (wzór zgody dyrektora stanowi załącznik nr 3 do Regulaminu), w której dyrektor wyraża zgodę przeprowadzenie na terenie szkoły Konkursu zgodnie z niniejszym regulaminem oraz wyraża zgodę na przyjęcie grantu na założenie minisadu i deklaruje wykorzystanie go zgodnie z przeznaczeniem.
VII. Rejestracja i zakładanie zespołu
- Zespół zgłasza opiekunka lub opiekun zespołu w terminie wyznaczonym na rejestrację tj. do 29 listopada 2024 roku. Organizator zastrzega sobie prawo zmiany daty rejestracji, o czym będzie informował na stronie Konkursu w TERMINARZU.
- Podczas rejestracji tworzone jest konto opiekunki lub opiekuna. Za jego pomocą zgłaszani są członkowie zespołu (w panelu „Twój zespół”) oraz przesyłane są raporty z realizacji zadań.
- Rejestracja zespołu kończy się otrzymaniem maila powitalnego na adres mailowy podany podczas rejestracji. Jest to potwierdzenie udanej rejestracji.
- Opiekunka/opiekun poprzez panel „Twój zespół”:
- dodaje członków zespołu (maksymalnie 10 osób) wpisując ich dane (imię, nazwisko, e-mail);
- załącza pliki ze skanami zgód na przetwarzanie danych uczniów i uczennic.
- dla każdej zgłoszonej osoby (ucznia/uczennicy) tworzy indywidualny dostęp do konta ucznia.
VIII. Realizacja zadań i raporty
- Zespół konkursowy bierze udział w dwóch etapach głównych: „Rozmawiamy o sadzie” i „Zakładamy sad” oraz może dodatkowo wziąć udział w tworzeniu uczniowskiej „Pomologicznej Mapy Polski”.
- Udział w tworzeniu „Pomologicznej Mapy Polski” jest nieobowiązkowy, nie podlega ocenie i nie jest nagradzany.
- Etap I – „Rozmawiamy o sadzie” składa się z czterech zadań, a etap II – „Zakładamy sad” z dwóch. Dokładny opis etapów i zadań znajduje się w zakładce PLAN DZIAŁAŃ na stronie Konkursu.
- Jeden zespół wysyła jeden raport z każdego etapu.
- Raporty tworzą uczniowie i uczennice po zalogowaniu na koncie ucznia.
- Opiekunka/opiekun sprawdza raport stworzony przez zespół, następnie przesyła raport do oceny z konta opiekunki/opiekuna. Raporty przesłane w innej formie nie będą oceniane przez sędziów.
- Zespoły konkursowe są oceniane na podstawie raportów z realizacji zadań w danym etapie.
- Każdy etap i każda kategoria konkursu są oddzielnie oceniane.
- Punktacja dla poszczególnych etapów konkursu przedstawia się następująco:
- Etap I „Rozmawiamy o sadzie” – łączna ocena – maksymalnie 600 pkt:
- 1.1. Budowanie zespołu – 50 pkt;
- 1.2. Zdobywanie wiedzy – 200 pkt;
- 1.3. Zaplanowanie sadu – 150 pkt;
- 1.4. Promocja projektu – 200 pkt.
- Etap II „Zakładamy sad” – łączna ocena – maksymalnie 400 pkt:
- 2.1. Promocja projektu – 200 pkt;
- 2.2. Zakładanie sadu – 200 pkt.
- Etap I „Rozmawiamy o sadzie” – łączna ocena – maksymalnie 600 pkt:
- Zdjęcia, dokumentujące realizacje zadań, dodane do raportów, nie muszą zawierać wizerunków osób. W przypadku gdy będą je zawierały, należy przesłać do Organizatora zgody tych osób na wykorzystanie wizerunku (załącznik nr 1 i załącznik nr 2 do regulaminu).
- Uczestnicy mogą, wedle swojego wyboru, zamazać lub w inny sposób ukryć wizerunki osób ujawnione na zdjęciach dokumentujących realizację zadań, co nie wpłynie w żaden sposób na ocenę przesłanego raportu.
- Organizator może wykorzystywać zdjęcia dokumentujące prace zespołów i nie stanowiące utworów, w celu promocji Konkursu w swoich kanałach komunikacji na stronach internetowych i profilach w mediach społecznościowych oraz w zgłoszeniach Konkursu do konkursów lub plebiscytów.
- Raporty z realizacji zadań należy przesyłać zgodnie z terminarzem Konkursu.
- Spóźnione raporty można przesyłać przez 7 dni po terminie, ale za nieterminowe przesłanie raportu naliczane są punkty karne. Za każdy dzień spóźnienia naliczanych jest 5 punktów karnych. Po tym czasie możliwość przesyłania raportów zostanie zablokowana.
- Raporty ocenia Komisja Sędziowska.
- Komisja Sędziowska, jeśli uzna za zasadne może przyznać maksymalnie do 25 punktów dodatkowych za wyjątkowe opracowanie zadań w raporcie oraz działania, które nie zostały przewidziane w wytycznych do realizowania.
- Decyzje Komisji Sędziowskiej są ostateczne i nie można się od nich odwołać.
- Oceną końcową raportu jest średnia arytmetyczna z ocen członków Komisji Sędziowskiej, pomniejszona o ewentualnie naliczone punkty karne i powiększona o średnią arytmetyczną przyznanych punktów dodatkowych.
- Dla każdej kategorii zostanie utworzona klasyfikacja grand prix na podstawie, której zostaną przyznane nagrody rzeczowe.
- Klasyfikacja grand prix jest tworzona na podstawie sumy ocen z dwóch etapów.
- Wyniki poszczególnych etapów i klasyfikacji grand prix będą publikowane na stronie Konkursu w zakładce WYNIKI.
IX. Granty
- W Konkursie przewidziane są nagrody pieniężne w postaci grantów dla 120 Zespołów, których raporty z I Etapu zostaną najwyżej ocenione.
- Wartość grantu wynosi maksymalnie 400 zł.
- Pula grantów wynosi do 48 000 zł.
- Kwota grantu wspiera założenie minisadu składającego się z tradycyjnych odmian drzew owocowych i może zostać jedynie wydana na elementy, których lista została określona w załączniku nr 4 do regulaminu.
- Aby ubiegać się o grant należy przesłać raport z Etapu I wraz z tabelą kosztorysu utworzenia sadu oraz dołączyć zgodę dyrektora na udział szkoły w Konkursie.
- Przyjęcie grantu jest równoznaczne z deklaracją realizacji II Etapu Konkursu i założenia minisadu.
- Ze sposobu wydatkowania grantu zespół przesyła rozliczenie w raporcie z Etapu II.
- Przyznany grant należy wykorzystać w całości na materiały do założenia minisadu.
- Granty muszą być wydane zgodnie z kosztorysem przedstawionym w raporcie z I Etapu.
- Zespoły nie przesyłają faktur do Organizatora. Faktury powinny zostać złożone
w sekretariacie szkoły, do ewentualnego wglądu. - Pełna lista przyznanych grantów zostanie opublikowana po 3 marca 2025 r. na głównej stronie konkursu.
- Granty zostaną przekazane na konto szkoły, wskazane przy rejestracji zespołu.
- Organizator może zdecydować o innym rozdziale grantów lub o zmianie puli grantów.
- Niewykorzystane środki z grantu w kwocie wyższej niż 1,50 zł brutto należy zwrócić na konto: Fundacja Banku Ochrony Środowiska:
Numer konta: 46 1540 1157 2115 6612 8656 0001
Tytuł przelewu: Tradycyjny sad 8 – zwrot grantu.
X. Nagrody rzeczowe
- Pula nagród rzeczowych Konkursu wynosi do 15 000 zł.
- Nagrody rzeczowe przyznawane są zwycięskim zespołom czyli tym, które zajęły pięć pierwszych miejsc w każdej z kategorii w klasyfikacji grand prix.
- Każda osoba (tj. opiekunka/opiekun, uczniowie i uczennice) ze zwycięskich zespołów otrzyma indywidualną nagrodę tej samej wartości, bez względu na liczbę członków zespołu.
- Dodatkowe wyróżnienia mogą zostać przyznane niezależną decyzją Komisji Sędziowskiej.
- Nagrodzone zespoły nie mogą przenieść prawa do otrzymania nagrody na osoby trzecie.
- Nagrody oraz wyróżnienia w Konkursie nie można zamienić na inną nagrodę, ani na ekwiwalent pieniężny. Organizator nie ponosi odpowiedzialności z tytułu rękojmi za wady nagrody ani nie udziela gwarancji jej jakości. Wszelkie reklamacje dotyczące nagrody należy zgłaszać do jej producenta lub sprzedawcy.
- Organizator zastrzega sobie możliwość zmiany wysokości puli nagród rzeczowych.
- O sposobie przekazania nagród Organizator poinformuje opiekunki/opiekunów zwycięskich i wyróżnionych zespołów drogą mailową.
- Opiekunka/opiekun nagrodzonego zespołu jest zobowiązany(-a) do przesłania potwierdzenia odbioru nagród w ciągu 10 dni roboczych, od dnia ich otrzymania.
XI. Postanowienia końcowe
- Udział w Konkursie oznacza akceptację zasad udziału w konkursie zawartych w Regulaminie.
- Udział w Konkursie jest bezpłatny.
- Nadesłane raporty i zawarte w nich prace staną się własnością organizatora. Autorzy prac zobowiązują się do przeniesienia praw autorskich na Organizatora konkursu. Organizator będzie mógł w sposób nieograniczony, nienaruszający praw autorskich, wykorzystywać prace wraz z ich publicznym odtwarzaniem i publikowaniem na dowolnych nośnikach.
- Organizator nie ponosi kosztów związanych z uczestnictwem w konkursie.
- Organizator nie ponosi odpowiedzialności za materiały, które nie dotarły do niego z przyczyn od niego niezależnych.
- Organizator będzie uprawniony do zamieszczenia danych zwycięskich zespołów Konkursowych (w tym: nazwa zespołu, nazwa szkoły, miejscowość).
- Podanie nieprawdziwych lub niekompletnych danych (zgodnie z polami do wypełnienia znajdującymi się w formularzu) będzie stanowić przyczynę wykluczenia zespołu z Konkursu.
- Organizator nie ponosi odpowiedzialności za podanie nieprawdziwych danych lub danych osoby trzeciej przez Zespół.
- Zespoły, które naruszą regulamin Konkursu, jak również obowiązujące w Polsce przepisy prawa powszechnego oraz ogólnie przyjęte normy społeczne i obyczajowe, zostaną wykluczone z konkursu.
- Organizator nie odpowiada za jakąkolwiek szkodę majątkową lub niemajątkową poniesioną przez uczestników w wyniku ich udziału w Konkursie lub w wyniku przyznania lub nieprzyznania im nagrody.
- Organizator zastrzega sobie prawo zmiany regulaminu w trakcie trwania Konkursu. Zmiany będą komunikowane na stronie Konkursu.
- Dane osobowe uczestników są przetwarzane zgodnie z Klauzulą informacyjną dotyczącą ochrony danych osobowych, która określa rodzaj danych oraz zakres ich przetwarzania (załącznik nr 5 do Regulaminu).
Pliki do pobrania
Załącznik nr 1 – Wzór zgody dla ucznia poniżej 18 lat
Załącznik nr 2 – Wzór zgody dla ucznia powyżej 18 lat
Załącznik nr 3 – Wzór zgody dyrektora szkoły
Załącznik nr 4 – Lista materiałów możliwych do sfinansowania w ramach grantu
Załącznik nr 5 – Klauzula informacyjna dotyczącą ochrony danych osobowych
Zmiany w regulaminie
- 18 listopada 2024 został uzupełniony podpunkt 8 w punkcie I. „Postanowienia ogólne”. Konkurs uzyskał patronat honorowy Ministra Edukacji.