W ramach tego zadania przygotujecie plan zielonego zakątka.

W ramach zadania:

  1. znajdziecie odpowiedni teren do założenia sadu/ogrodu,
  2. ustalicie formę własności terenu,
  3. wybierzecie rośliny (drzew, krzewów, bylin i innych),
  4. przygotujecie plan sadu/ogrodu,
  5. przygotujecie kosztorys.

1.Teren do założenia sadu/ogrodu

Projekt ma charakter edukacyjny i wybrany teren powinien być ogólnodostępny dla społeczności szkolnej i okolicznych mieszkańców. Polecamy tereny przyszkolne lub gminne. Właściciel terenu będzie zobowiązany do zapewnienia długotrwałej opieki nad zielonym zakątkiem.

Różne gatunki drzew i roślin mają odmienne potrzeby zarówno pod względem lokalizacji, podłoża, jak i powierzchni. Wskazówki na ten temat znajdziecie w poradnikach zamieszczonych na stronie.

Sprawdźcie jakość gleby pod kątem jej przydatność do uprawy drzew owocowych. Liczy się zasobność w próchnicę, zawartość składników mineralnych, głębokość wód podziemnych, itp. Zwróćcie się o pomoc do Waszego sprzymierzeńca – doświadczonego ogrodnika.

Forma własności terenu i zgoda właściciela terenu na użytkowanie.

Uzyskajcie zgodę właściciela terenu na realizację projektu edukacyjnego.

Jeżeli wybrany przez Was teren należy do:

  • szkoły – to nie potrzebujecie żadnego dodatkowego dokumentu w tej sprawie, ponieważ wystarczająca jest zgoda wyrażona przez Dyrektora szkoły na udział szkoły w projekcie „Tradycyjny sad”;
  • parafii – to proboszcz podpisuje zgodę na użytkowanie terenu, która będzie przechowywana w kancelarii szkoły;
  • gminy – to urząd gminy wystawi zaświadczenie, które będzie przechowywane w dokumentacji szkoły.

2. Plan sadu i kosztorys

Do stworzenia sadu, który będzie wspierać Waszą szkołę w adaptacji do zmian klimatu potrzebujecie wielu roślin. W otoczeniu drzew owocowych powinny znajdować się także krzewy, byliny i inne rośliny zapewniające też pokarm i schronienie pożytecznym owadom i zwierzętom.

W pobliżu Waszego zielonego zakątka warto zaplanować łąkę kwietną i zbudować domki dla zapylaczy.

Przy wyborze roślin kierujcie się listą gatunków i odmian rekomendowanych w projekcie, ponieważ są to odmiany dobrze zaaklimatyzowane w warunkach polskich.

Mając na uwadze teren i warunki jakimi dysponujecie wybierzcie jeden lub kilka gatunków drzew spośród: jabłoni, grusz, śliw, czereśni i wiśni.

Przykładowe zestawy drzew owocowych znajdziecie w poradnikach.

Pamiętajcie, aby wziąć pod uwagę:

  • jeśli wybierzecie odmiany obcopylne – zaplanowanie odpowiednich zapylaczy,
  • porę owocowania,
  • przeznaczenie owoców,
  • zaplanowanie roślin towarzyszących,
  • zaplanowanie rozwiązań wspierających różnorodność biologiczną (np. domki dla owadów).

W wyborze roślin i stworzeniu planu nasadzeń pomogą Wam nasze publikacje.

Plan sadu

Sad zakładany w ramach tego projektu to co najmniej 7 drzew owocowych tradycyjnych odmian, krzewy, byliny i inne rośliny.

Możecie przygotować odręczny plan lub stworzyć go w programie graficznym.

Ilustracja powinna zawierać rozmieszczenie drzew i roślin towarzyszących w Waszym zielonym zakątku.

Uwzględnijcie w planie:

  • zarys sąsiadujących budynków,
  • kierunki świata,
  • drzewa (gatunki i odmiany),
  • rośliny towarzyszące,
  • legendę.

Kosztorys

Zaplanujcie koszty planowanego sadu/ogrodu.

W tabeli raportu wpiszcie koszty związane z założeniem sadu/ogrodu, uwzględnijcie zarówno rośliny, jak i narzędzia.

70 Szkół, które otrzymają najwyższą punktację za raport z etapu I otrzyma grant pieniężny wysokości do 1 500 zł, na materiały potrzebne do założenia sadu/ogrodu.

LISTA MATERIAŁÓW PODLEGAJĄCYCH DOFINANSOWANIU W RAMACH GRANTU:

  • sadzonki tradycyjnych odmian drzew owocowych (minimum 7 sztuk),
  • rośliny towarzyszące np. krzewy, byliny, rośliny jednoroczne, pnącza,
  • nasiona roślin towarzyszących (np. na łąkę kwietną),
  • domki dla owadów, domki dla jeży, budki dla ptaków (lub materiały do ich wykonania),
  • materiał na ogrodzenie terenu np. siatką leśną,
  • materiał na opalisadowanie drzew w celach ochronnych,
  • ziemia,
  • zbiornik na deszczówkę,
  • naturalne nawozy wybrane w oparciu o wyniki analizy gleby,
  • narzędzia ogrodnicze (np. konewka, sekator, grabie, motyka, łopata),
  • materiały niezbędne do realizacji zadań projektowych,
  • koszty przesyłek.

Zdjęcia

Zróbcie zdjęcia terenu, na którym planowany jest sad/ogród.