W ramach tego zadania przygotujecie plan zielonego zakątka.
W ramach zadania:
- znajdziecie odpowiedni teren do założenia sadu/ogrodu,
- ustalicie formę własności terenu,
- wybierzecie rośliny (drzew, krzewów, bylin i innych),
- przygotujecie plan sadu/ogrodu,
- przygotujecie kosztorys.
1.Teren do założenia sadu/ogrodu
Projekt ma charakter edukacyjny i wybrany teren powinien być ogólnodostępny dla społeczności szkolnej i okolicznych mieszkańców. Polecamy tereny przyszkolne lub gminne. Właściciel terenu będzie zobowiązany do zapewnienia długotrwałej opieki nad zielonym zakątkiem.
Różne gatunki drzew i roślin mają odmienne potrzeby zarówno pod względem lokalizacji, podłoża, jak i powierzchni. Wskazówki na ten temat znajdziecie w poradnikach zamieszczonych na stronie.
Sprawdźcie jakość gleby pod kątem jej przydatność do uprawy drzew owocowych. Liczy się zasobność w próchnicę, zawartość składników mineralnych, głębokość wód podziemnych, itp. Zwróćcie się o pomoc do Waszego sprzymierzeńca – doświadczonego ogrodnika.
Forma własności terenu i zgoda właściciela terenu na użytkowanie.
Uzyskajcie zgodę właściciela terenu na realizację projektu edukacyjnego.
Jeżeli wybrany przez Was teren należy do:
- szkoły – to nie potrzebujecie żadnego dodatkowego dokumentu w tej sprawie, ponieważ wystarczająca jest zgoda wyrażona przez Dyrektora szkoły na udział szkoły w projekcie „Tradycyjny sad”;
- parafii – to proboszcz podpisuje zgodę na użytkowanie terenu, która będzie przechowywana w kancelarii szkoły;
- gminy – to urząd gminy wystawi zaświadczenie, które będzie przechowywane w dokumentacji szkoły.
2. Plan sadu i kosztorys
Do stworzenia sadu, który będzie wspierać Waszą szkołę w adaptacji do zmian klimatu potrzebujecie wielu roślin. W otoczeniu drzew owocowych powinny znajdować się także krzewy, byliny i inne rośliny zapewniające też pokarm i schronienie pożytecznym owadom i zwierzętom.
W pobliżu Waszego zielonego zakątka warto zaplanować łąkę kwietną i zbudować domki dla zapylaczy.
Przy wyborze roślin kierujcie się listą gatunków i odmian rekomendowanych w projekcie, ponieważ są to odmiany dobrze zaaklimatyzowane w warunkach polskich.
Mając na uwadze teren i warunki jakimi dysponujecie wybierzcie jeden lub kilka gatunków drzew spośród: jabłoni, grusz, śliw, czereśni i wiśni.
Przykładowe zestawy drzew owocowych znajdziecie w poradnikach.
Pamiętajcie, aby wziąć pod uwagę:
- jeśli wybierzecie odmiany obcopylne – zaplanowanie odpowiednich zapylaczy,
- porę owocowania,
- przeznaczenie owoców,
- zaplanowanie roślin towarzyszących,
- zaplanowanie rozwiązań wspierających różnorodność biologiczną (np. domki dla owadów).
W wyborze roślin i stworzeniu planu nasadzeń pomogą Wam nasze publikacje.
Plan sadu
Sad zakładany w ramach tego projektu to co najmniej 7 drzew owocowych tradycyjnych odmian, krzewy, byliny i inne rośliny.
Możecie przygotować odręczny plan lub stworzyć go w programie graficznym.
Ilustracja powinna zawierać rozmieszczenie drzew i roślin towarzyszących w Waszym zielonym zakątku.
Uwzględnijcie w planie:
- zarys sąsiadujących budynków,
- kierunki świata,
- drzewa (gatunki i odmiany),
- rośliny towarzyszące,
- legendę.
Kosztorys
Zaplanujcie koszty planowanego sadu/ogrodu.
W tabeli raportu wpiszcie koszty związane z założeniem sadu/ogrodu, uwzględnijcie zarówno rośliny, jak i narzędzia.
70 Szkół, które otrzymają najwyższą punktację za raport z etapu I otrzyma grant pieniężny wysokości do 1 500 zł, na materiały potrzebne do założenia sadu/ogrodu.
LISTA MATERIAŁÓW PODLEGAJĄCYCH DOFINANSOWANIU W RAMACH GRANTU:
- sadzonki tradycyjnych odmian drzew owocowych (minimum 7 sztuk),
- rośliny towarzyszące np. krzewy, byliny, rośliny jednoroczne, pnącza,
- nasiona roślin towarzyszących (np. na łąkę kwietną),
- domki dla owadów, domki dla jeży, budki dla ptaków (lub materiały do ich wykonania),
- materiał na ogrodzenie terenu np. siatką leśną,
- materiał na opalisadowanie drzew w celach ochronnych,
- ziemia,
- zbiornik na deszczówkę,
- naturalne nawozy wybrane w oparciu o wyniki analizy gleby,
- narzędzia ogrodnicze (np. konewka, sekator, grabie, motyka, łopata),
- materiały niezbędne do realizacji zadań projektowych,
- koszty przesyłek.
Zdjęcia
Zróbcie zdjęcia terenu, na którym planowany jest sad/ogród.
