Promocja towarzyszy Waszym działaniom na każdym etapie. W ten sposób dzielicie się zdobytą wiedzą, przekonujecie do swoich racji, uczycie się przełamywać schematy myślenia innych.

Przygotowanie szkolnego apelu/wideokonferencji

Wasz Zespól składa się z uczniów pracujących pod kierunkiem Opiekuna. Społeczność szkolna jest więc Waszym naturalnym środowiskiem, które jako pierwsze powinno się dowiedzieć o planowanej inicjatywie.

Na szkolnym apelu lub wideokonferencji przedstawicie projekt „Tradycyjny Sad” i opowiecie o inicjatywie zbudowania Zespołu, który podejmie się zadania stworzenia minisadu składającego się z roślin sadowniczych tradycyjnych odmian.

Macie już za sobą etap zdobywania wiedzy i pozyskanie bardzo ważnego sprzymierzeńca – doświadczonego sadownika z okolicy, który będzie Was wspierał. Opowiedzcie w ciekawy sposób o swoich poszukiwaniach i przyczynach podjęcia decyzji o udziale w tym Projekcie.

Stwórzcie prezentację, w której pokażecie dlaczego ważna jest restytucja starych odmian i co sady złożone z dawnych odmian mogą przynieść dobrego ich użytkownikom. Podkreślcie, że odtworzenie dawnych odmian to nie tylko kaprys sentymentalnego powrotu do tradycji, ale praktyczne spojrzenie na użytkowe cechy tych drzew. Charakteryzują się one odpornością na rodzime choroby i szkodniki, dzięki czemu mogą być chronione wyłącznie metodami biologicznymi, przez co unikamy skażenia spożywanych później owoców wszechobecną chemią.

Trzeba mieć świadomość ile oprysków podczas procesu dojrzewania musi „znieść” owoc prowadzony metodą przemysłową, aby potem stać się „symbolem zdrowia”! Zastosowanie starych odmian daje możliwość wyhodowania we własnym sadzie (czy szkolnym czy własnym – przydomowym) owoców o rzeczywistych wartościach prozdrowotnych.

W kalendarzu nowoczesnej metody ochrony sadów tzw. zintegrowanej – przeciw samej tylko chorobie zwanej parchem jabłoni wykonuje się oprysk 20 razy w sezonie wegetacyjnym. A nie jest to jedyna choroba atakująca drzewa jabłoni. Do tego dodać należy opryski przeciw szkodnikom, które co roku są bardzo aktywne. Zyskujemy w ten sposób obraz skali chemizacji pożywienia, które trafia na nasz stół w postaci „zdrowego jabłka”. „Zdrowego” – bo nie robaczywego. w sadzie ekologicznym jest inaczej – ślady po obecności szkodników świadczą o bioegzystencji rośliny.

Przygotowanie prezentacji dla uczniów

Sednem przygotowania dobrej prezentacji jest wiedza i pomysł na jej przedstawienie. Warto więc przyłożyć się do stworzenia ciekawej koncepcji.

Czy chcielibyście oglądać slajdy przeklejone z internetu? Wypełnione po brzegi nieczytelnym tekstem z szablonowymi obrazkami w tle? W dodatku nie za bardzo logicznie połączone? Tak, niestety, często wyglądają prezentacje.

Przygotowując prezentację spójrzcie na temat oczami Waszych odbiorców. Poruszając ten sam temat inaczej będziecie go przedstawiać zwracając się do kolegów ze szkoły, a inaczej do dorosłych. Trzeba wyczuć sposób myślenia danej grupy biorąc pod uwagę ich doświadczenie życiowe. Sprawa starych odmian roślin sadowniczych to dla młodych temat zupełnie nowy, natomiast dla dorosłych – powrót do tradycji ich dzieciństwa, więc dobrze znany. Dla obu grup jest to temat obiecujący na przyszłość, chociaż z zupełnie innych względów i to trzeba wziąć pod uwagę przygotowując wystąpienie.

Przesłanie ma być jednocześnie uniwersalne tematycznie oraz adresowane do konkretnej grupy. Zastanówcie się jakiego rodzaju przekaz zainteresowałaby daną grupę?

Prezentacja powinna być ciekawa, zabawna, inspirująca, mieć w sobie myśl przewodnią, coś fajnego, jakiś element rozpoznawczy.

Czasami nawet warto przekazać mniej wiedzy, ale w sposób charakterystyczny, przekonujący. Warto postawić kontrowersyjne pytanie, zaskoczyć, rozśmieszyć. Tylko takie rzeczy się pamięta. Prezentacja spełni swoją rolę jeżeli w przekazie połączymy wiedzę z oddziaływaniem na emocje. Nie tylko zostanie obejrzana, ale zrobi wrażenie na odbiorcach i może spowodować chęć włączenia się do projektu. A o to nam przecież chodzi. Prezentacja nie powinna być zbyt długa. Prosimy Was o maksymalnie 15 slajdów.

Warto się inspirować i przeglądać prace innych. Szukać ciekawych wzorów. Jednak zawsze lepiej wymyślić coś własnego niż kopiować.

Promocja wśród lokalnej społeczności i dokumentacja działań

Promocja idei projektu będzie realizowana wielotorowo – w sposób ciągły w środowisku szkolnym i lokalnym. Być może, znajdą się osoby, które zainspirowane Waszym projektem zechcą również założyć swój sad przydomowy z wykorzystaniem tradycyjnych odmian i prowadzona przez Was dokumentacja okaże się bardzo przydatna. Na pewno nie zabraknie Wam pomysłów, aby prześcigać się w inicjatywach promujących Wasz sad.

Prowadzenie Księgi Sadu

Stworzenie Księgi Sadu ma na celu upamiętnienie przeprowadzonych działań. Ma to być rodzaj kroniki, w której dokumentujecie ważne wydarzenia, takie jak: podjęcie inicjatywy założenia sadu, powołanie Zespołu z podaniem składu osobowego, prowadzenie prac przygotowawczych, pozyskanie sojuszników, wybranie terenu, zakup drzew, sadzenie roślin, prowadzenie prac pielęgnacyjnych, nieprzewidziane problemy.

Dołóżcie starań, aby wygląd Waszej Księgi był interesujący i ciekawy graficznie. Zdecydujcie, w jakim stylu będzie prowadzona – czy będzie miała charakter średniowiecznej kroniki czy będzie miała styl nowoczesny czy będzie prowadzona z przymrużeniem oka…? Do jej charakteru dobierzcie odpowiednią stylistykę grafiki i ilustracji np. możecie zastosować określony krój pisma lub specjalny sposób ozdabiania wklejanych zdjęć.

Księga Sadu przechowywana będzie w szkole wraz z innymi ważnymi dokumentami.

Na szkolnej stronie internetowej i mediach społecznościowych również należy zamieścić i uaktualniać informację na temat projektu. Z zakładki POMOCE możecie pobrać logo projektu „Tradycyjny Sad” i baneru w różnych rozmiarach.